Cinc trucs senzills per ajudar als nens a connectar amb l’art

Àngela Bosch, autora del bloc Encenent la Imaginació i col·laboradora de Cultureta

No sempre observar i interactuar és suficient. A vegades, cal engrescar els nens una mica. Aquests cinc trucs són molt senzills i encoratgen als més petits a anar un pas més enllà i connectar amb l’obra que observen, fer-se’n una idea global però també fixar-se en els detalls, en allò que la fa única.

PRIMER TRUC: BUSQUEU UN EIX

Busqueu un eix, preferiblement relacionat amb els seus interessos: un color, un animal, un objecte, un detall, una curiositat que coneguis relacionada amb l’artista, o l’obra… i fes que sigui l’eix de la visita. Motiva’l a examinar, buscar i rebuscar entre l’obra centrant-se en aquest eix.
Exemple: El color blau. Quins tons de blau trobem? En quins escenaris? Quina sensació et genera el predomini d’aquest color?
Exemple: Els animals. Quins animals trobem a les obres? Què hi fan? Tenen un paper destacat o secundari? Quina mida? Els seus colors són fidels a la realitat?
2. Busca un eix  - Connectar amb l'art

SEGON TRUC: LA CÀMERA A LA BUTXACA.

Si es poden prendre fotografies, permet-li fer-ne. Una petita càmera fotogràfica (o un mòvil vell amb càmera que ja no utilitzis) pot acompanyar-lo: l’ajudarà a fixar-se en detalls que d’altra manera li passarien desapercebuts.
3. La camera a la butxaca - Connectar amb l'art

TERCER TRUC: LA LLIBRETA I EL LLAPIS

Tingues a mà paper i llapis (pots portar una llibreta i un llapis a la bossa). Ofereix-li la possibilitat de crear en un entorn tan inspirador: busca un raconet amb encant i deixa (deixeu, no només es poden divertir els nens!) fluir les idees, les emocions i les sensacions. Dibuixar, escriure, esbossar, divagar… tot és vàlid.
4. La llibreta i el llapis - Connectar amb l'art

QUART TRUC: LA LLEGENDA DEL QUADRE

Si ja sap llegir, ensenya-li a llegir i extreure informació de la llegenda del quadre.
A partir d’ella podem reflexionar, parlar i debatre sobre diferents aspectes relacionats amb l’artista i la seva obra: context històric i social, tècniques artístiques i materials utilitzats, titularitat de l’obra, mesures (amb totes les possibilitats matemàtiques que ens ofereix (operacions matemàtiques amb els nombres de les mesures, càlcul de l’àrea, etc.)
5. La llegenda del quadre - Connectar amb l'art

CINQUÈ TRUC: L’ART TAMBÉ VIU A CASA I AL CARRER

L’art és a tot arreu, i els infants tenen una facilitat innata per a trobar-lo i connectar-hi, així que només cal estar atents.
Observeu les obres d’art que hi ha a casa i al carrer, parleu-ne, contextualitzeu-les, parleu de les diferències entre les que hi ha a casa, al carrer i en un museu o galeria.
Podeu crear una llegenda per a alguna d’elles: tècniques, context social, tècniques, materials, mesures…
6. L'art al carrer - Connectar amb l'art

BONUS: PARLA AMB L’ARTISTA

Segur que coneixeu a algú a qui agrada pintar, esculpir, tallar, brodar… l’expressió i el vehicle artístic és el de menys. Podeu preparar una petita entrevista, feu que els nens hi parlin, demaneu que expliqui als nens què fa, per què ho fa, què sent quan crea… si teniu la possibilitat, visiteu el seu taller, demaneu-li que us expliqui alguna de les seves obres, o participeu en alguna obra col·lectiva que hagi organitzat. A la foto, participant en l’obra col·laborativa Tintes i Fulles de l’artista Ma. Àngels Feliu.
7. Coneix l'artista - Connectar amb l'art

Acostar l’art als infants és establir un diàleg a tres bandes: infant-obra-adult. Aquest diàleg ens permet centrar-nos en la lectura de l’art i acompanyar l’infant en el seu creixement interior, de manera que també creixem nosaltres una mica. L’art se’n beneficia perquè l’art, per bell que sigui, només pren vida quan té algú a davant.

6 thoughts on “Cinc trucs senzills per ajudar als nens a connectar amb l’art

  1. Molt bé! Els anirem afegint al nostre repertori… fins ara, hem visitat poques exposicions però sempre ho hem fet amb algun tipus de suport que ens ajudi a que es fixin en els detalls. Per exemple, en una sala, que triïn el quadre o objecte que els agradi més i jo en faig un esbós perquè ells el pintin fixant-se en els colors. També hem fet un collage amb futlletons del museu, els hem fer buscar algun objecte dins el quadre i descriure què hi veuen. De moment, hi aguanten poc però no desesperem. Esperem que a poc a poc vagin aprenent a apreciar l’art i s’acostumin a ser-ne observadors per després aplicar-ho a les seves composicions.

Quelcom a dir? Esperem els teus comentaris!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s